Ga naar de inhoud

Waar heb je recht op als huurder?
Wij van Ons Huis willen graag dat je tevreden bent over ons als verhuurder. Iedere dag zetten onze medewerkers zich in om ervoor te zorgen dat je prettig woont.

Als je bij ons een woning huurt, dan hebben wij als Ons Huis de plicht om te zorgen dat je woning in goede staat is.

Als huurder heb je ook plichten om de woning goed te gebruiken. Daar lees je hieronder. Over wat je van ons mag verwachten en wat wij van jou vragen. Dat heet de Wet goed Verhuurderschap.

Hieronder de rechten en plichten waar wij en de huurder zich aan moeten houden:

  • Je mag het huis wat je huurt alleen als woning gebruiken.
  • Je huurt de woning van ons om erin te kunnen wonen. De woning is niet bedoeld voor andere activiteiten.
  • Je mag de woning bijvoorbeeld niet gebruiken als bedrijfsruimte. Thuiswerken mag wel als dat niet storend is voor buurtgenoten.
  • In de huurovereenkomst hebben wij afgesproken dat jij zelf in uw gehuurde woning woont. De woning is je hoofdverblijf. Dat betekent dat je hier woont en dat je niet een andere woning hebt waar je langere tijd achter elkaar woont. Je mag niet zo maar iemand anders in de woning laat wonen. Behalve als het gaat om uw partner
    of uw nog thuiswonende kinderen. Wil je iemand anders dan je partner of thuiswonenden kinderen in de woning laten verblijven, dan moet je dit per brief of email aan Ons Huis laten weten.
  • Krijgen wij signalen van bv buurtgenoten of collega’s van Ons Huis dat je niet meer in de woning woont? Of dat je voor een langere periode ergens anders woont? Dan verwachten we van je dat je ons uitlegt hoe de situatie is. Je moet dan de feiten en omstandigheden aan ons melden waaruit blijkt dat je nog wel in de woning woont.
  • Stellen wij vast dat je zelf niet meer in de woning woont? Dan zullen wij de rechter vragen de huurovereenkomst te beëindigen. Wij kunnen de woning dan toewijzen aan een iemand anders die een woning zoekt.
  • Wij mogen uw woning niet betreden zonder jouw toestemming, tenzij er een noodsituatie is
  • Wij komen niet in jouw woning zonder toestemming. Dat doen we alleen als er een noodsituatie is waarvoor wij direct moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld als er een gaslek is, een brand of een kapotte waterleiding op een moment dat je niet thuis bent.
  • Verder is het verplicht om ons binnen te laten als:
    - wij dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren
    - wij gaan renoveren en wij je daarvoor een redelijk voorstel hebben gedaan
    - je medewerking nodig is voor werkzaamheden bij uw buren
    - een bezichtiging gepland is voor verkoop of nieuwe verhuur
  • Waarborgsom
    Als je borg hebt betaald, dan krijg je die binnen twee weken na het einde van de huurovereenkomst terug. Behalve als je een betalingsachterstand hebt en/of er opleverschade is aan je woning. Dan verrekenen wij dat eerst met de waarborgsom. Wat er over blijft betalen wij terug binnen dertig dagen na het einde van de
    huurovereenkomst. In dat geval krijg je van ons een overzicht van de kosten. 
    Ons Huis vraagt sinds 2016 geen waarborgsom meer. Huurders die dat voor 2016 hebben betaald. hebben dat in 2016 terug gekregen. 
  • Verschillende soorten huurovereenkomsten
    Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang je de woning kunt huren.
  • De mogelijkheden voor huurverhoging worden bepaald door de minister. Die stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de huur mag worden verhoogd. De maximaal redelijke huurprijs kunt je controleren.
    Let op: het gaat om de kale huurprijs, dus niet meegerekend het voorschot servicekosten.
  • Onderhoud
    Wij doen reparaties aan je woning als je dat vraagt.
    Wij hoeven dat niet te doen als:
    - het gebrek door jouw schuld is ontstaan.
    - het gaat om kleine en eenvoudige herstel werkzaamheden die voor je eigen rekening komen.
    - het gebrek niet gerepareerd kan worden
    - de reparatie te duur is. En het niet redelijk om herstel of vervanging te vragen.
  • Als er problemen zijn die je niet zelf kunt oplossen, dan kunt je ons dat melden via het huurdersportaal op onze website: klik hier. Je kan ons ook bellen op telefoonnummer 055 526 25 00.
  • Je moet zelf dingen onderhouden die je zelf hebt toegevoegd aan de woning. Wij noemen dit Zelf AangebrachteVoorzieningen (ZAV’s). Het is belangrijk om hiervoor toestemming bij ons te vragen. Dat kan via onze website: klik hier Heb je iets toegevoegd aan je woning waarvoor wij je geen toestemming
    hebben gegeven? Dan moet je het weghalen als wij daarom vragen.
  • Klachten en geschillen
    Wij doen ons best voor onze huurders. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over ons en ons dat wil vertellen. Ook kan het gebeuren dat we een andere mening hebben dan jou over een belangrijk onderwerp.
    In beide gevallen kun je je klacht melden via onze website: klik hier
    Je moet je klacht altijd schriftelijk aan ons doorgeven.
    Als je klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost door Ons Huis, dan kun je terecht bij andere organisaties.

    1. De klachtencommissie de KLAC
    Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt.
    Een klacht melden kan via: klik hier
    2. Gemeente
    Vanaf 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders of verhuurbemiddelaars. Iedere huurder kan daar terecht. Voor meer informatie kun je contact opnemen met jouw gemeente.
    Gemeente Apeldoorn: klik hier
    Gemeente Zutphen: klik hier
    3. Kantonrechter/huurcommissie
    In een aantal gevallen kun je ook naar de huurcommissie of de kantonrechter. Via deze link vind je meer informatie: klik hier

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een folder gemaakt over de Wet: Bekijk de folder hier